Amiért elkezdtük...

A kollégiumi diákok, saját bevallásuk szerint, azért szeretnek kollégisták lenni, mert a kolesz-élet megtanít az életre.... Talán ezért, olyan igénnyel jöttek, hogy tanulni szeretnének valami olyat, amit tényleg használni tudnak a Nagybetűsben... Kis gondolkozás után kitaláltuk: vállalkozzunk! 
Ezt a tevékenységet  mindenképpen szerettük volna a kétkezi tevékenység és a már meglévő, haszontalan anyagok újrahasznosítása köré felépíteni.

Semmit nem tudtunk erről a témáról azon kívül, hogy mindenki vállalkozik körülöttünk.
Hogyan lehet mégis diákként saját vállalkozást indítani?

A választ itt találjuk: https://ejam.hu/ és itt https://ejam.hu/programok/diakvallalkozas/

Hamarosan kiderült, hogy néhány évvel idősebb diákjainknak is megfogalmazódott ugyanez a gondolatkör - tehát tájékozódtunk, és újraindítottuk a diákvállakozást. A mérföldkövekről itt találunk beszámolót!

Már önmagában is egy projekt lett, hogy a vállalkozást létrehoztuk, mely a JA Magyarország és a Karolina égisze alatt jött létre, és itt található a megvalósulása: https://www.virtualiskarolina.hu/fungonero/ .  
De ez nem a teljes kollégiumi csoportot fedte le. Így tovább mentünk:

Az eladók

2020. novemberi hétvégénken Bayer Sarolta, a JA Magyarország munkatársa meghívásunkra tartott kollégiumi műhelynapot, melynek témája a Diákvállakozások bemutatása volt, és a feladat az volt, hogy bármilyen képzeletbeli vállalkozást tervezzenek meg a diákok, de alapvetően kapcsolódva a realitásokhoz. A cél az volt, hogy a lehetőségről, és működésről ízelítőt és kedvet kapjanak a diákok. Kiscsoportba rendeződve nagyon érdekes ötletek születtek, és a Fungo Nero mellett egy másik csapat is szerveződött a később megrendezésre kerülő Innovációs versenyre, ahol végül 3. helyezettek lettek. A siker ellenére nem léptek a gyakorlati megvalósítás útjára.

A JA Magyarországtól kaptunk mentort a Fungo Nerohoz, Maros Márton Kristóf személyében, aki a webes megjelenés tekintetében látta el tanácsokkal a lányokat. A talpas betűtípuson át, a kép elhelyezés praktikáin keresztül többféle referenciaoldalon mutatta meg a konkrét jobbnál jobb szempontokat, amit egy weboldalnak, és egy termékeladással foglalkozó felületnek figyelembe kell vennie. 

A tanulási folyamatot a megmérettetés erősíti, és motiválja: a csapat résztvett a JA Magyarország által szervezett Innovációs napon, és jelenleg is versenyben vannak az alábbi versenyeken:

JA Magyarország Társadalmi Innovációs Verseny 
High School Business - itt Business Casual néven jutottak tovább.

Projekt a projektben

A Diákvállalkozás egy hosszútávú projekt - de hogy azokat a gyerekeket is bevonjuk, akik nem éreztek késztetést a vállalkozói attitűdök elsajátításához, viszont megérintette őket az újrahasznosítás megvalósítása - azokat meghívtuk VÁSÁRLÓKNAK, a már vállakozó Fungo Neros-diákok mellé - akik az ELADÓK voltak. Mivel a pandémia miatt az iskolába való visszatérés időpontja állandóan változott, ezért mindig újra, és újra kellett tervezni a dolgokat - különös módon nem az eredeti projektet, azaz az ELADÓK ( a Fungo Nero-s diákok dolgait, Ők berendezkedtek a kétféle tevékenységre: az online és az offline árueladásra - ezt csak úgy tudták megtenni, ha készítik a termékeket, és azonnal reagálnak, amint online-ba megyünk, vagy visszajövünk az offline-ba. Mivel egyértelmű lett, hogy a vásárlók szempontjából mind a két területre igény van: a munkát felosztották: voltak a csapatban, akik az online élethez kapcsolódó tevékenységben mélyültek el, és voltak, akik a kétkezi termékkészítésben.

Mentortanárként új tapasztalat volt, hogy a diákok nagymértékben ragaszkodnak a kézművességhez - a kommunikációjukból úgy tűnt, hogy ez a terület szívükhöz közelebb áll - saját bevallásuk szerint komolyabbnak, értékesebbnek érezték! Ez valószínűleg a pandémiás lélektani helyzettel is összefüggésben van.

A diákvállakozás mindennapjai és tevékenysége itt érhető el:

A weblapon túl egy beágyazott online kapcsolatfelvételi és termék ismertető felületet találunk - az oldal minden részét, szerkezetét, megjelenését diák készítette. A termékeket a diákok készítették, és ők is értékesítik. Az újrafelhasználható anyagokat is ők szerzik be. Mivel nulla forintos a webáruház-szerkezet előfizetése - így a tesztelésen túl további tényleges adatforgalmat nem enged (de a tesztelésnek maximálisan megfelelt, hogy hogyan működik egy ilyen típusú webáruház belülről ) - viszont így megtanultuk, hogy ha már nagyok leszünk, és felnőtt vállalkozásként működnénk egyszer, akkor bekerülne a pénzügyi tervbe ez a tétel, mint beruházási cél .

Jó ötletnek tűnt az értékesítés megkönnyítése céljából, és az információk áramlásának elősegítésére a csevegőrobot alkalmazása. Két típust találtak a gyerekek használhatónak: az automatizált GYIK jellegűt - Gyakori kérdések-típusút: (ami stabilan inkognitó módban fut) előre definiált válaszokkal- ezt a https://www.smartsupp.com/  segítségével állították az oldalhoz. Illetve a messengerhez kapcsolódó, élő chatet szimuáló chatbotot is terveztek, (https://chatfuel.com/) - ennek megvalósítása még folyamatban van. Ugyanis mivel élnek a Fungo Nero weboldalai - nem akarják a gyerekek a vásárlókat megtéveszteni, létre kell hozni egy tesztkörnyezetet, ahol nyugodtan tudják próbálni. A chatbot tervezett vázát itt találjuk, igen nagy vonalakban - mert a részletes tervezést akkor tudjuk indítani, ha tesztoldahoz csatolva használjuk, és próbálgatjuk - ez egyértelműen jövőbeni terv, mivel azt már most látjuk, hogy ez egy külön vállalkozói tagot igényel, aki a Live chatet koordinálja mobiltelefonról. Egyenlőre a gyerekek örülnek, ha nem kell gép előtt ülniük.... Illetve egy komolyabb chatbot alkalmazása fizetés szolgáltatás igénybevételét feltételezi, s ehhez még nincs meg a Vállakozás pénzügyi fedezete.

Alapvetően 5 területen kezdett fejlődni a Fungo Nero élete:

1. Digitális kompetenciák - webes megjelenés, mesterséges intelligencia, elméleti struktúrák, hatékonyságnövelés, információ áramlás, vizuális  tartalomlétrehozás területén.

2. Kamasz- kommunikáció másokkal - felnőttekkel/társakkal: a hivatalos, és a privát tárgyalások megszervezése, határidők betartása, naptárhasználat, kommunikációs formulák elsajátítása, és alkalmazása, belépés a felnőttek világába, és szélesebb körű komoly kommunikáció a társakkal, a feladat és felelősség hiteles megjelenése a kommunikáció során.

3. Pénzügyi, gazdasági ismeretek - 100 százalékosan gyakorlati oldalról közelítve, pénzügyi tervek készítése, álmodozás-realitás hatékony együttműködése, az aktuális, jelenlegi jogszabályok vonatkozó részeinek ismerete, új terület: adattárolás, adatvédelem, adatkezelési szabályok, GDPR jogi háttereinek gyakorlati életre vonatkozó hatásai, környezetvédelmi szabályok, adományozás - adománygyűjtés szabályai, adó - és járulékfizetés rendszere, könyvelési alapismeretek.

4. Kétkezi fejlődés: Kézügyesség, finom motorika, fantázia, tervezés, imagináció, gyakorlatiasság.

5. Személyiségfejlődés: önismeret, önfejlesztés, saját határaink megismerése, "tükör vagyok, tükörben vagyok" élmény megtapasztalása, tárgyalási stílusok, önérdek kifejezés, problémafelismerés és megoldás, saját korlátaink felismerése és átlépése, társakhoz képest egészséges önértékelés megtapasztalása, bizalom és megbízhatóság új szintre emelése, kihívások keresése és elfogadása: versenyekre való jelentkezés, több hetes felkészülési ciklusok

A Vásárlók

Mindennap vásárolnak diákjaink is - de sosem néztünk még rá tudatosan, milyen vásárlók vagyunk is tulajdonképpen?
Teams Breakout Roomot használva a teams-en egy közös dokumentumot szerkesztettünk, melynek feldolgozandó témaköreit egy szerencsekerékbe tettük: hogy ki melyik témakört kapta feldolgozásra - azt a véletlen döntötte el.

 

A Vásárlók definiálják saját tevékenységüket, mellékeljük a közösen elkészített dokumentumot, és ötletelést, információszerzés nyersanyagait. 

A Vásárlók tevékenységeit kellett a legtöbbször a határidők miatt áttervezni, hiszen a személyes együttlétre alapoztam eredetileg. A Fungo Nerósok terveit nem kellett újratervezni, mert a versenyeket áttették automatikusan online-ra, a kézművességnek pedig kedvezett az otthonlét. Nagy kihívást jelentett a nem vállalkozó gyerekek passzivitásának feloldása, mivel egy olyan tevékenység mint a vásárlás - szinte unalmasnak mondható, mégis az derült ki, hogy keveset tudunk róla. S mivel mindennapos tevékenységről van szó, ez a közönyt fokozta, hogy minek foglalkozunk vele, hiszen vásárolni mindenki tud. 

Tanárként nehéz volt kezelni, hogy míg a csoport egyik része lelkes, és önállóan működik, kis terelgetéssel - a másik része nehezen oldotta meg a kiadott feladatokat. Úgy gondolom, hogy kollégiumi csoportként még nehezebben küzdöttünk az online térben egyébként is elhatalmasodott "elnémulás", "eltűnés" jelenségével. 

A Vásárlók az alábbi területeken fejlődtek:

1. Digitális kompetenciák - webes technológiák tudatos használata, a csevegőrobot túl lép a "kis idegesítő felugróablak" kategórián, közös dokumentum szerkesztések az Office 365-ben, Teams Fájlstruktúra biztosabb kezelése, Teams/Office 265 funkciók gyakorlati használata, beállításai

2. Kamasz- kommunikáció másokkal - a társakkal olyan szerepkör együttes kipróbálása, amely a való életben esetleges, vagy így sikerül, vagy úgy - a VÁSÁRLÁS, mely mindennapi, de alapvetően felnőtt világbeli lépéseket igényel akkor, ha már mélyebb rétegeit érintjük: pl reklamáció, garancia, jótállás és ezek jogi hátterei. Nagy kihívást jelentett átlépni saját kevés ismeretünkből adódó előítéleteinket megváltoztatni. Pl.: hogyan jelenik meg a kommunikációban egy reklamáció és panasz - ami valóban az, és nem bántó, sértő mondatok hada......

3. Fogyasztói alapismeretek - 100 százalékosan gyakorlati oldalról közelítve az aktuális, jelenlegi jogszabályok vonatkozó részeinek ismerete, új terület: adattárolás, adatvédelem, GDPR jogi háttereinek gyakorlati életre vonatkozó hatásai, illetve a meglévő vásárlási jogszabályok áttekintése, és azokkal való tudatos élés egy valós vásárlási szituációban.

4. Kétkezi fejlődés: Kézügyesség, motorika, fantázia, tervezés, imagináció, gyakorlatiasság - a Vásárlók közül időszakosan becsatlakoznak a kézműves előállítás területén a Fungo Nerosokhoz: kötetlenül, ahogy kedvük, idejük engedi.

5. Személyiségfejlődés: önismeret, önfejlesztés, saját határaink megismerése, "tükör vagyok, tükörben vagyok" élmény megtapasztalása, az elméletben lejátszott szituációk gyakorlati életben való alkalmazása, az Eladókkal való "tesztkörnyezet" alkalmat ad a különböző kommunikációs stílusok hatékonyságának növelésére.

Amikor újra találkozunk:

Ahogyan változott a pontos időpont az iskolába való visszatérésünket illetően, úgy döntöttem el, hogy a Digitális Témahét időpontjától függetlenül a bentmaradós kollégiumi műhelyhétvégénken - mely jelenlegi terveim szerint még lesz idén, csoportfoglalkozásként az alábbi szituációs játékot fogjuk megvalósítani:

A diákok a véletlenre bízva (szerencsekerék) adott szituációkat játszhatnak le a Hangtárból, illetve élesben módosíthatják, kidolgozhatják a Vásárlók, és az Eladók stratégiáját követve: az egyik legfontosabb téma a visszajelzés lesz, s hogy ezt objektívabb keretek közé tegyük, alkalmazzuk azt a Power appsban elkészített applikációt, melyet más projektünkben is alkalmazunk, bemutatóvideója ITT található. A közös munka arra fog irányulni, hogy a Vásárlók pontosan mit szeretnének értékelni, és ezt hogyan tudják megtenni, illetve mutat-e más képet az applikációs értékelés, és a helyben, rögtönzött szituációra adott értékelés. A Sharepointban összegyűlt adatokat excel táblázatban fogjuk kezelni - az applikációban pedig az értékelési fogalmakat, és értékeket tudjuk változtatni. Ezt a diákoknak közösen kell majd kitalálni, és kidolgozni a műhelynap keretében.

 

Életrevalók projekt - DTH 2021.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el